Wij zijn in de onderzoeksfase naar de mogelijkheden om een stuk speelnatuur te creƫren op de strook grond tussen de bosrand en ons schoolgebouw, waar momenteel niets mee wordt gedaan.

Kinderen komen steeds minder met de natuur in contact, omdat het niet voorhanden is en/of omdat ze minder buiten spelen. Verbondenheid met de natuur begint bij ontmoeting en verwondering. Vanuit die ervaring ontwikkel je nieuwsgierigheid en komen de leerprocessen op gang.

Een uitdagende, groene omgeving rondom school geeft veel speel- en ontwikkelingsmogelijkheden. De variatie aan mogelijkheden op een natuurspeelplek biedt kinderen inspiratie, de materialen en de vrijheid om te spelen op een manier die op dat moment bij ze past.
Het veelzijdige spel dat mogelijk is op een natuurspeelplek bevordert de fysieke ontwikkeling bij kinderen van elke leeftijd.

Om een begin te maken met dit plan, mogen alle kinderen 6 voorkeuren aangeven voor elementen die zij graag in de natuurspeelplek willen zien. Hiervoor liggen mooie kleurenkaarten uitgestald, waarop voorbeelden te zien zijn van alle mogelijkheden.
Denk bijvoorbeeld aan plekjes met water en zand, bomen, een moestuin, bloemenweide, stilte plekjes, heuveltjes, verstopbosjes, een plek om te bouwen, bewegen, een buitenlokaal, vuurplaats, creatieve hoekjes enz enz.